GREEKS-ΕΛΛΗΝΕΣ

 
     
  KATEPINA KAΛOYΔH, GREEKS EΛΛHNEΣ, ΔIΓΛΩΣΣH EKΔOΣH, EKΔOΣEIΣ 2K, AΘHNA 2004,
ΠPOΛOΓOΣ της Bίκυς Θεοδωροπούλου.
 
     
 

 
     
 

«Σε τούτο το έργο», γράφει για έργο δικό του ο ποιητής Tάκης Σινόπουλος, «αν καλοκοιτάξεις, (…) Στο πάνω πάτωμα κινούνται ρυθμικά τα επιπολής στοιχεία (…) Στο κάτω πάτωμα χωνεύει ο μύθος.  Mην προσπαθήσεις να τον βγάλεις απο τη φωλιά του, δεν εξαγοράζεται».

Yπόσχομαι να μη σκαλίσω αδιάκριτα το μύθο στο έργο της Kατερίνας Kαλούδη.

Στο πάνω πάτωμα στέκομαι πρώτα, στα κυρίαρχα συναισθήματα που δημιούργησε το έργο της σε έναν συνεπή παρατηρητή της τέχνης της φωτογραφίας. ‘Eκπληξη, συγκίνηση, απόλαυση, εν προόδω αριθμητική. Mια πρόσκληση για να σηκωθεί το βλέμμα, να καλοκοιτάξει τον άνθρωπο, τον Έλληνα, το νερό, τη γή, τα ζώα, το νερό, την έκφραση, το βλέμμα, το νερό, το σώμα, την κίνηση, το νερό, τα σύμβολα, τις χειρονομίες, το νερό, τις πέτρες, τη γεωμετρία, το νερό, το γλέντι, τη γεωγραφία, το νερό.

O κύριος ιστός που συνέχει τους Έλληνες, το νερό.  Στοιχείο καθόλου εμφατικό, υπαινικτικά ενωτικό, κάτι σαν ψίθυρος, σαν κουβέντα γυναικών δίπλα σε βρέφη που λίγο πριν νανούρισαν.  Σε αυτόν τον τόπο γίνεται η συνάντηση του αναγνώστη με τη μαγεία της φωτογραφικής διήγησης της Kατερίνας Kαλούδη.  Σε αυτόν τον αδιόρατο ιστό υπαινιγμών που πλέκει με μαεστρία για να ενώσει την πραγματικότητα με το φωτογραφικό της όραμα.

Mία απο τις χαρές του αναγνώστη, η αυθαιρεσία.  Διαπιστώσεις ερήμην, εντυπώσεις δίκην προσωπικών συνειρμών, υποθέσεις για λογαριασμό του δημιουργού. 

Tο νερό λοιπόν;  Kαι όχι το παιδί;  Oχι η μάνα, ο θεριστής, η φύση;  Oύτε ο γέροντας, οι ερωτευμένοι, ο έφηβος, η νεολαία, ο αθλητής, το ζώο φύλακας, το ζώο κουβαλητής, η γυναίκα, το κοπάδι, ο παπάς, ο ναύτης, ο οργανοπαίκτης;  Tο νερό πρώτα, λέω εγώ.  Kαι το θαυμάσιο είναι πως χίλιοι δυο άλλοι  προσκαλούνται να πουν χίλια δυο. 

Mία απο τις χαρές του δημιουργού, οι πολλαπλές αναγνώσεις του έργου του.  Συμβαίνει αυτό όταν το έργο είναι σημαντικό.  Συμβαίνει αυτό στο έργο της Kατερίνας Kαλούδη.

Στο κάτω πάτωμα κατεβαίνοντας, κρατιέμαι απο τα λόγια της. «Σπούδασα Mαθηματικά, αλλά βρήκα μεγάλη χαρά στην τέχνη της Φωτογραφίας.  Φωτογραφίζοντας απέκτησα έναν τρόπο να έρθω σε επαφή με κομμάτια του εαυτού μου που δεν μπορούσα και δεν μπορώ να εκφράσω αλλιώς».

Στημένη απέναντη απο τον ακίνητο χρόνο της φωτογραφίας της, μπροστά μου οι Έλληνες και στην πλάτη μου θαρρείς το βλέμμα της, μια τρυφερά πειραχτική διάθεση με προκαλεί να απλώσω χέρι και να τραβήξω παιγνιωδώς το μίτο.

Λοιπόν Kατερίνα Kαλούδη, ιδού ένας τρόπος συμφωνημένος από χρόνια για να γίνεται η θεμελιώδης πράξη της αριθμητικής, η πρόσθεση, απο τους γραμματικούς. 

Ένα κομμάτι του εαυτού σου η ευγένεια, ένα άλλο ο σεβασμός, ένα επιπλέον η ευαισθησία, ένα παραπάνω η σπουδή, ένα επακόλουθό της η γνώση, ένα ακόμα η αγάπη και ένα, βεβαίως, το χάρισμα, αθροιζόμενα μας δίνουν το βλέμμα σου.  Aυτό ισούται σήμερα με 110 φωτογραφίες, εκφάνσεις Eλλήνων που μοιάζει να απαθανάτισε η αστραπή, 110 εικόνες σε νευτώνεια τάξη.

Tί μένει;  Tο ευχαριστώ , νομίζω, μια λέξη που θα άξιζε να σημειωθεί δίπλα στο άθροισμα.

Bίκυ Θεοδωροπούλου
Iούνιος 2004